آخرین بروز رسانی: 15th آگوست, 2022

تصفیه آب خانگی و سلامتی

دستگاه تصفیه آب ایرانی خانگی به دستگاه هایی گفته میشود که با استفاده از برخی روش های فیزیکی و یا گاهی شیمیایی ، آب را از املاح مضر تصفیه میکند . با توجه به حجم تصفیه آب در این نوع دستگاه ها به آنها لقب تصفیه آب خانگی داده شده است . قبل از اینکه به این بپردازیم که روش تصفیه در این دستگاه چگونه است ؛ تصفیه آب خانگی و سلامتی ، آلودگی های آب و لزوم حذف آنها از آب را تشریح میکنیم.

تصفیه آب خانگی و سلامتی

تصفیه آب خانگی و سلامتی

آب ، اهمیت بسیار زیادی برای تمامی موجودات جهان ، مخصوصا انسان ها دارد و از اینرو به آن مایه ی حیات گفته میشود . همه میدانیم که از ترکیب شیمیایی یک هیدروژن و دو اکسیژن ، آب تولید میشود اما توجه به این نکته ضروری است این ترکیب به صورت خالص در تمام دنیا ، نایاب و علت این نایابی نیز قوی ترین حلال بودن آب است ؛ به طوری که آب در کوچکترین تماس با یک محلول ، بلافاصله آن را در خود حل میکند . حتی در غیر آلوده ترین نقاط جهان نیز اب باران با برخی ترکیبات اتمسفر حل شده و باعث آغشته شدن آب آن منطقه میشود . آبهای طبیعی و چشمه ها با برخورد به سنگها و فلزات ، دارای املاح فلزی مانند منیزیم ، کلسیم و غیره میباشند . با این تفسیر آب با خلوص صفر تقریبا در طبیعت وجود ندارد و تنها توسط برخی آزمایشهای شیمیایی و یا فیزیکی توسط یکسری دستگاه ها از نوع تصفیه آب صنعتی تولید میشود.

اما آیا طبیعت به آب با خلوص صفر و بدون هیچ گونه املاحی نیاز دارد ؟ پاسخ برای همگان روشن است که خیر . اصلا در موضوع آب آشامیدنی ، آب بدون هیچ گونه املاح نیز مناسب نیست و با اینکه در تصفیه آب ذرات معلق زیادی تصفیه میشوند و باکتری ها و ویروس ها نیز از بین میروند اما املاح آب به صفر نمیرسد . حال به بررسی با دقت بیشتری به آب ها و املاح آن میپردازیم .

تصفیه آب و سلامتی

حتما درباره ی بزرگترین آبهای جهان ، اقیانوس ها و دریا ها مطالعه کرده اید . هر اقیانوسی و حتی قسمت های متفاوت اقیانوس ها دارای آب با املاح متفاوتی هستند . برخی تقسیم بندی ها که به صورت کلی انجام شده است عبارتند از : آبهای شور و آبهای شیرین . که برخی ماهی ها فقط در محیط آب شیرین میتوانند زیست کنند و برخی فقط در آب شور . این نشان میدهد که نیاز موجودات زنده به آب نیز دارای تقسیم بندی است . این موضوع برای انسانها و موجودات دیگر نیز صدق میکند . آبی که برای مصرف گیاهان مناسب است و خاصیت بالایی نیز دارد برای انسان ها به عنوان سم مهلک شناخته میشود .

بعنوان مثال ؛ یکی از این املاح مضر و سمی ، خانواده ی نیترات است که بسیار سرطانزاست . طبق تحقیقات پژوهشکده ی کبد و گوارش ایران ، نیترات یکی از عوامل اصلی بروز سرطان معده و مری است که متاسفانه میزان آن نیز کم نیست . متخصصان و پژوهشگران در دنیا نیز بسیار به این موضوع پرداخته اند و از میزان بالای آن در بسیاری از آب های جهان خبر داده اند که این موضوع بسیار نگران کننده است . اما وجود همین نیترات برای گیاهان بسیار مفید فایده است .

به طور کل موضوع آلودگی آب در جهان توسط انجمن حفاظت محیط زیست آمریکا مطرح شده که میزان آن تقریبا ثلث کل آبها است . آلودگی به معنی منحرف شدن از پاکیزگی است و پاکیزگی نیز به حالت سلامت و معمولی بودن آب معنی میشود . علائم ساده ی آلوده شدن آب عبارتند از : طعم بد آب ، بوی ناخوشآیند برخی مرداب ها ، توده ی عظیم علف های هرزه در آب ، حجم زیادی از فساد ماهی های اقیانوس ها ، وجود روغن های آلوده کننده که به صورت کف در کنار اقیانوس ها و دریاها دیده میشود و … که این نشانه ها از پیچیدگی این اتفاق خبر میدهد.

آلوده کننده ها بسیار متنوع هستند و یکی از آنها برخی زباله هایی است که باعث کم شدن اکسیژن محلول در آب میشود ؛ همانطور که میدانید آب دارای اکسیژن است و موجودات آبزی به آن وابسته اند؛ ماهی ها بیشترین مصرف ، بی مهره گان متوسط و باکتریها به کمترین میزان آن در آب نیاز دارند . پس از همین جا نتیجه میگیریم با کم شدن میزان اکسیژن آب ، مقدار باکتریها افزایش و موجودات دیگر اعم از ماهی ها و موجودات دیگر دریایی کاهش میابند . حال ، زباله های اکسیژن خواه به چه زباله هایی گفته میشود که باعث تخلیه ی اکسیژن آب میگردد؟ این آلوده کننده ها عبارتند از : فاضلاب خانگی و حیوانی ، زباله های صنعتی ، تولید زباله کارخانه ی تولید کاغذ ، تولید زباله کشارگاه ها و غیره .

با یک ازمایش در انتهای تابستان و اوایل پاییز که میزان حجم آب پایین میاید میتوان کمبود اکسیژن آب و همچنین افزایش غلظت املاح مضر مانند شوینده ها ، نیتریت ، نیترات ، کانی ها و غیره را مشاهده نمود .

بسیاری دیگر از الوده کننده های آب وجود دارد که میتوان از عوامل بیماریزا و ویروس ها ، انواع رسوبات ، مواد شیمیایی معدنی و انواع کانیها ، انواع ترکیبات نفتی و شمیایی و شوینده ها و غیره که در تمامی آب های جهان دیده میشوند را نام برد . اگر نگاه مختصری به این الوده کننده ها بیاندازید متوجه یک موضوع مهم میشوید و آنهم نقش پر رنگ خود ما انسانها در ایجاد این آلودگی ها به آبهای اقیانوس ها ، دریاها ، چاه ها ، سدها و رودخانه و … میباشد . که این موضوع به صورت یک نگرانی جهانی در آمده است . اما بشر در طول قرون مختلف همیشه احتیاجات اصلی و ضروری خود را برآورده کرده است . و با این همه آلودگی ها میتوان آب سالم و گوارا را تهیه کرد .

با توجه به وجود این همه ویروسها و باکتری ها در آب ، نیاز به یک سیستم پیشرفته ی گندزدایی وجود دارد که این امر در تصفیه خانه های شهری انجام میشود . سیستم های تصفیه آب شهری بسیار پیشرفته میباشند به طوریکه ابی که از لوله کشی منزلمان برداشت میکنیم متحمل هزینه های زیادی در تصفیه ی آن شده است . در تصفیه خانه ی شهری در تمامی جهان ، املاح تا حدودی و میکروبها و ویروسها به طور کامل حذف میشوند . اگر ابی که به تصفیه خانه وارد میشود از کیفیت خوبی بخوردار باشد ، این آب مناسب است ، اما اگر از چاه ها و آب های به نسبت با کیفیت پایین تهیه شود ، نیاز به تصفیه آب مجدد هنگام مصرف آشامیدن است .

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی با روش های عملکرد متفاوت وجود دارد که بهترین آنها ، دستگاههایی است که با روش اسمز معکوس یا همان RO عمل میکند . روش اسمز معکوس توسط دانشمندان آمریکایی تولید و از آنجا این صنعت به تمامی کشورها انتقال داده شد . روش اسمز معکوس هم از کیفیت بسیار بالایی در تصفیه آب داشته و هم استفاده از ان در تصفیه آب خانگی مقرون به صرفه است . روش این تصفیه آب خانگی به این صورت است که یک انشعاب از آب لوله کشی شهری وارد آن شده و از یک طرف میتوان آب گوارا و تصفیه شده را مصرف نمود . این نوع تصفیه آب خانگی یک خروجی دیگر نیز دارد که املاح مضری که از وجود آنها در اب گفتیم را به سمت فاضلاب هدایت میکند .

حال ممکن است سوالاتی بوجود بیاید که ما برخی از متداولترین آنها را در اینجا مطرح میکنیم:

  • چرا املاح مضری که از آنها صحبت شده در تصفیه خانه های شهری حذف نمیشود ؛ یا به نحوی هزینه ی بیشتری در تصفیه خانه ها انجام نمیشود تا آب کاملا از املاح تصفیه شود ؟

پاسخ : شاید این سوال بسیاری از ما باشد ؛ به راستی ؛ چرا این املاح در تصفیه خانه ها تصفیه نمیشوند ؟ پاسخ این است که سیستم های تصفیه خانه ی شهری بسیار پیچیده بوده و هزینه ی بسیار بالایی نیز در تصفیه آب انجام میشود به طوریکه در قسمت گندزدایی آب ، که وظیفه ی از بین بردن میکروب ها و ویروسهای آب است ، تمامی آنها را نابود میکند و اگر اینکار به درستی انجام نشود امکان بوجود آمدن اپیدمی های بیماری وجود دارد مانند بیماری وبا ، اسهال خونی و غیره . پس نتیجه میگیریم عمل گندزدایی آب به خوبی انجام میشود اما در رابطه املاح نیز عمل تصفیه خانه ها بسیار خوب است و کار خودشان را به خوبی انجام میدهند ولی نکته اینجاست که برخی املاح انقدر داراری قطر کمی هستند که حذف انها نه تنها در کشور ما بلکه در تصفیه خانه هیچ شهری از دنیا امکان تصفیه آن وجود ندارد . به عنوان مثال قطرنیترات چیزی در حدود شش ده هزارم میکرون است که به صورت عملی نمیتوان حجم عظیم آب لوله کشی شهری را تا این مقدار تصفیه کرد . اما این محلول به سادگی در تصفیه آب خانگی حذف میشود چراکه در این دستگاه ، آب تا یک ده هزارم میکرون تصفیه میشود .

  • ایا همه ی انواع دستگاه تصفیه آب خانگی میتواند نیترات را حذف کند ؟

پاسخ : خیر ؛ تنها انواعی از دستگاه تصفیه آب خانگی که با روش اسمز معکوس عمل تصفیه را انجام میدهند میتوانند نیترات را حذف کنند . متاسفانه بسیاری ازانواع تصفیه آب خانگی تقلبی نیز وجود دارد که به اسم دستگاه تصفیه آب اسمز معکوسی به فروش میرسد که باید دقت کافی در خرید انجام شود .

  • چگونه میتوان یک تتصفیه آب شش مرحله ای تقلبی را از دستگاه تصفیه آب خانگی شش مرحله ای با روش اسمز معکوس تشخیص داد؟

پاسخ : بسیار ساده است ؛ دستگاه تصفیه آب با روش اسمزمعکوس حتما دارای مخزن ، پمپ ، سوییچ های برقی و ترانس میباشد که بدون آنها امکان تصفیه آب به صورت صحیح وجود ندارد . دستگاه تصفیه آب خانگی به صورت برقی عمل میکند . نکته دیگری که میتواند کمک بسیاری به شما در تشخیص صحت گفته های فروشنده کند این است که بگویید حتما پس از نصب دستگاه تصفیه آب ، میزان سختی آب را با دستگاه تی دی اس متر ، قبل از تصفیه و بعد از تصفیه ، به شما نشان دهد . توجه داشته باشید برای مثال اگر آب لوله کشی سختی آب 250 داشته باشد ، میزان سختی آب تصفیه شده توسط دستگاه ، باید چیزی حدود 50 باشد .

  • آیا تصفیه آب خانگی فقط در کشور ایران وجود دارد و مورد استفاده قرار میگیرد؟

پاسخ : خیر

دستگاه تصفیه آب خانگی در تمامی کشور ها اعم از آمریکا ، کشورهای اروپایی ، چین ، هند و به طور کل در تمامی جهان مورد استفاده قرار میگیرد .

  • از کجا میتوان مطمئن شد که نیترات آب لوله کشی توسط تصفیه آب خانگی حذف میشود ؟

پاسخ : هیچ دستگاه پرتابلی جهت نشان دادن میزان نیترات در آب لوله کشی و یا آب تصفیه شده وجود ندارد تا بتوان مانند میزان سختی آب آن را مشاهده و مقایسه نمود . برای این موضوع لازم است آب قبل از تصفیه و بعد از تصفیه به آزمایشگاه های مخصوص داده شود تا آنها با آنالیز دقیق آب ، میزان نیترات قبل از تصفیه و بعد از آنرا به صورت مکتوب به شما تحویل دهند . به صورت تئوری دستگاه تصفیه آب خانگی توان حذف نیترات را تا 99 درصد داشته و به صورت عمل طبق گزارشی که از آزمایشگاه پارس آزما طب دریافت نموده ایم حذف نیترات را تا بیش از 95 درصد مشاهده کرده ایم. هر کسی میتواند این آزمایش را با بردن آب لوله کشی و آب تصفیه شده به آزمایشگاه ، به صورت شخصی انجام دهد تا از صحت آن مطمئن شود .

  • قیمت دستگاه تصفیه آب خانگی چقدر است؟

دستگاه تصفیه آب خانگی به نسبت کار بزرگی که انجام داده و سلامت خانواده را تضمین میکند ، قیمت مناسبی دارد . قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی با توجه به کیفیت فیلترها وقطعات ، نوع زیر سینکی یا رومیزی و کشور سازنده ی آن متفاوت است که در لینک تصفیه آب خانگی میتوانید به تفکیک مشاهده نمایید .

با استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی ، میتوانید چشمه ای با آب بسیار گوارا به منزل خود برده و از سلامتی و شادی خانواده ی خود لذت ببرید .

مقالات مرتبط:

دسته‌بندی: وبلاگبرچسب‌ها: ,